Jennifer Tee’s Still Shifting, Mother Field omvat keramische sculpturen, installaties van textiel, performances en collages. Als onderdeel van de tentoonstelling in Kunstinstituut Melly presenteert Tee een performance die is ontwikkeld samen met de Koreaanse improvisatie-choreograaf en danser Miri Lee.
Centraal in het werk van Jennifer Tee (Arnhem, 1973) staat haar interesse in de staat die ze ‘de ziel in limbo’ noemt. De ziel in limbo is rusteloos en levend, gevangen in een onbenoemde plek. Tee: ‘Dat is een conceptuele, mentale, psychologische en fysieke ruimte op de grens tussen het heden en het mogelijke.’
Tee onderzoekt ook het hedendaagse leven met alle interculturele identiteiten en verhalen, instabiliteit, complexiteit en het potentiële verlies van identiteit en taal. Daarnaast verkent zij verschillende ideologische concepten en hun potentieel voor het creëren van een nieuwe, mooiere en meer bezielde wereld. Haar werk stimuleert tot reflectie op de fragiele verbindingen van het leven, waarbij ze spirituele sferen oproept met actieve materiële experimenten.
Tampan Tulip
Een centraal element in de tentoonstelling is de Tampan Tulip-serie. Deze bestaat uit collages gemaakt van geperste tulpenblaadjes, met motieven ontleend aan tampan-weefsels. Tee: ‘Deze weefsels zijn te vinden in de regio Lampung in het zuiden van Sumatra, al honderden jaren onderdeel van een belangrijke handelsroute. Het gebied is lange tijd een kruispunt van culturen en artistieke tradities geweest. De vierkant gevormde geweven tampans werden uitgewisseld tijdens belangrijke overgangsrituelen. De motieven omvatten vaak een schip met menselijke zielen, dieren en plantachtige vormen in beweging naar het volgende leven: verwijzingen die diasporische verhalen, migratie en de stamboom in verband met genealogie en voorouders.’
20 januari t/m 21 mei 2023
Info: www.kunstinstituutmelly.nl